مبانی گفتمان جنبش پیشگامان مستضعفین ایران در 47 سال گذشته – قسمت پانزده

 

43 - در طول 47 سال گذشته حیات درونی و برون‌ی جنبش پیشگامان مستضعفین ایران «اختلاف‌فاز میان جنبش آزادی‌خواهی (حول مطالبات مدنی، فرهنگی و اجتماعی) و جنبش مطالباتی برای نان یکی از ضعف‌های عمده حرکت تحول‌خواهانه 150 ساله گذشته جامعه بزرگ ایران می‌باشد.»

44 - در 47 سال گذشته پیوسته و علی‌الدوام بر این باور بوده‌ایم که جامعه ایران «جنبشی‌ترین جامعه در جهان از مشروطیت الی الان می‌باشد» که در طول 150 سال گذشته «حرکت تحول‌خواهانه خود با سمت‌گیری دموکراسی‌خواهانه و برابری‌طلبانه به‌دنبال سطوح بالایی از مطالبات می‌باشند.»

45 - در گفتمان جنبش پیشگامان مستضعفین ایران از آغاز الی الان در خصوص «سکولاریزاسیون» این پدیده به دو قسمت جدا از هم تقسیم شده‌است:

الف - سکولاریزاسیون حکومتی یا جدایی دین از حکومت.

ب – سکولاریزاسیون اجتماعی یا جدایی دین از جامعه که همان دپولیزاسیون کردن جامعه یا فردی کردن دین می‌باشد جنبش پیشگامان مستضعفین ایران در 47 سال گذشته «تنها به سکولاریزاسیون حکومتی یا جدایی دین از حکومت تکیه داشته است، اما هرگز به سکولاریزاسیون سیاسی یا جدایی دین از جامعه و سیاست اعتقادی نداشته‌است.»

46 - وظیفه اصلی کنش‌گران جنبش پیشگامان مستضعفین ایران از آغاز الی زماننا هذا در رابطه با جنبش دینامیک خودجوش و خودسازمان‌ده صنفی و مدنی و قومیت‌های مختلف عبارت بوده است از:

الف – تکیه‌بر خودسازماندهی دینامیک،

ب – خودآگاهی‌یابی دموکراتیک آنها،

ج - خود رهبری جمعی درون‌زای تکوین یافته از پایین می‌باشد.

47 - هدف همه مبارزه اعتراضی مردم ایران در طول 44 سال گذشته اعم از جنبشی و خیزشی عبارتند از «اعتراض علیه زن‌ستیزی جنسیتی، ناامنی پایان‌ناپذیر اقتصادی، بردگی نیروی کار، فقر و فلاکت و ستم طبقاتی و ستم ملی و مذهبی، اعتراض به هر گونه تکوین قدرت از بالا جهت بسترسازی آغاز انقلاب عظیم اجتماعی و مدرن و انسانی در جامعه بزرگ و رنگین کمان ایران برای رهایی مردم ایران از همه اشکال ستم و تبعیض و استثمار و استبداد و استحمار نو و کهنه حاکم بر مردم ایران می‌باشد.»

48 - برای جنبش پیشگامان مستضعفین ایران پیوسته و علی‌الدوام «جنبش زیست محیطی در جامعه بزرگ و رنگین کمان ایران یک جنبش دموکراسی‌خواهانه می‌باشد چرا که بدون دموکراسی سیاسی و دموکراسی اجتماعی و دموکراسی اقتصادی در جامعه بزرگ ایران نمی‌توان به اهداف زیست محیطی رسید.»

49 - جامعه دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفه‌ای که جنبش پیشگامان مستضعفین ایران در طول 47 سال گذشته برای دستیابی به آن مبارزه می‌کند، جامعه‌ای است که:

اولاً در آن جامعه به‌جای طبقه و حزب مشخص در عرصه سیاسی – اقتصادی و اجتماعی حاکم است.

ثانیاً در آن جامعه ایده‌آل «جامعه مدنی جنبشی» بر «جامعه مدنی اجتماعی» غلبه دارد به‌عبارت دیگر «جامعه مدنی اجتماعی خودش را در عرصه جامعه مدنی جنبشی تعریف می‌کند.»

ثالثاً در آن جامعه ایده‌آل جنبش پیشگامان مستضعفین ایران «آزادی اجتماعی» در کنار «آزادی فردی» وجود دارد و هرگز «هیچ‌کدام از این دو نوع آزادی در پای دیگری ذبح نمی‌شود.»

رابعاً در جامعه مورد ایده‌آل جنبش پیشگامان مستضعفین ایران «تمامی افراد آن جامعه فارغ از جنسیت، مذهب، فرهنگ، قومیت، دارای حقوق شهروندی برابر می‌باشند»؛ یعنی «در جامعه دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفه‌ای تمامی افراد آزاد و دارای حقوق برابر می‌باشند.»

50 - در دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفه‌ای مورد اعتقاد جنبش پیشگامان مستضعفین ایران در 47 سال گذشته این «دموکراسی است که سوسیالیزه می‌شود» نه اینکه این «سوسیالیسم است که دموکراتیزه می‌گردد»، چرا که تجربه مارکس و مارکسیسم از نیمه دوم قرن نوزدهم تا آخر قرن بیستم نشان داده است که «دموکراتیزه کردن سوسیالیسم امری غیر ممکن می‌باشد.»

51 - دموکراسی سوسیالیستی سه مؤلفه‌ای برای جنبش پیشگامان مستضعفین ایران (با تاسی از اندیشه‌های معلم کبیرمان شریعتی) «تنها یک سیستم توزیع نیست، بلکه یک فلسفه زندگی است و اختلاف‌شان با سرمایه‌داری در شکل نیست، بلکه در محتوا است، سخن از دو نوع انسان و دو نوع جامعه متضاد می‌باشد.»

52 - جنبش پیشگامان مستضعفین ایران پیوسته و علی‌الدوام «اگر چه هرگز حاضر نمی‌شود که عدالت را با آزادی طاق بزند، به همان اندازه حاضر نمی‌شود که آزادی را با عدالت تک مؤلفه‌ای (آن چنانکه مارکس و مارکسیسم در 150 سال گذشته بر آن پای می‌فشارند) طاق بزند.»

53 - از نظر جنبش پیشگامان مستضعفین ایران همیشه «تحت‌تأثیر آگاهی‌های تئوریک است که انرژی کنش‌گران می‌تواند در بستر پراکسیس سیاسی – اجتماعی آزاد بشود»، معنای دیگر این عبارت آن است که «بدون آگاهی تئوریک امکان دستیابی به انرژی پراکسی سی کنش‌گران سیاسی – اجتماعی برای پیشگامان وجود ندارد.»

الف – پیشگامان مستضعفین ایران (در بستر پراکسیس سیاسی – اجتماعی جامعه بزرگ ایران) باید تبدیل بشوند به پیشگام ارگانیک جامعه، نه پیشتاز و نه پیشرو و نه پیشاهنگ جامعه ایران.

ب - پیشگامان مستضعفین ایران در مسیر رهایی جامعه بزرگ و رنگین کمان ایران باید به سوسیالیسم و دموکراسی برسند نه برعکس.

ج - پیشگامان مستضعفین ایران «در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مخالف پوپولیسم یا مبهم و عام سخن گفتن و یا عوام‌گرایی و عوام‌فریبی می‌باشند.»

د – از نظر جنبش پیشگامان مستضعفین ایران «تاریخ بشر اساساً تاریخ مبارزه آنها برای تغییر شرایط زندگی آنها به‌لحاظ فرهنگی و اقتصادی و سیاسی می‌باشد.»

ه - از نظر جنبش پیشگامان مستضعفین ایران «نه سوسیالیسم و نه دموکراسی از بالا حاصل نمی‌شوند، هر دو باید از پایین توسط شوراها و جنبش‌های خودجوش و خودسازمان‌ده و خودرهبر دموکراتیک جمعی تکوین یافته از پایین حاصل بشوند.»

54 - پیشگامان مستضعفین ایران در طول 47 گذشته پیوسته و علی‌الدوام بر این باور بوده و هستند که «تا زمانی که در جامعه بزرگ و رنگین کمان ایران جامعه مدنی جنبشی نتواند به‌صورت سراسری نهادینه بشود» و «تا زمانی که جامعه مدنی اجتماعی در جامعه بزرگ ایران نتوانند خودشان را در جامعه مدنی جنبشی حل نمایند» حتی «اگر صد تا انقلاب دیگر هم در جامعه ایران بشود و صد تا حکومت هم برود و بیاید، باز جامعه بزرگ و رنگین کمان ایران نمی‌تواند "به دموکراسی نهادینه‌شده" دست پیدا کند.»

55 - پیشگامان مستضعفین ایران پیوسته و علی‌الدوام بر این باور بوده و هستند که «آنچه که از آزادی مهم‌تر می‌باشد، برابری در آزادی است» چرا که در جامعه‌ای که عده‌ای سواره و عده‌ای پیاده حرکت می‌کنند «آزادی در خدمت سواره‌هاست، نه برای پیاده‌ها. در گفتمان ما همه افراد جامعه باید برابری و آزادی داشته‌باشند.»

ادامه دارد